Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote toteutti kevään 2024 aikana asiakaspalautekyselyn vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisesta kuljetuspalvelusta sekä vammaispalvelun sosiaalityöstä ja sosiaaliohjauksesta. Kyselytulosten mukaan kuljetuspalveluiden asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Nyt neljättä kertaa tehty kysely toteutettiin yhteistyössä Polkan logistiikkayksikössä toimivan Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskuksen (MYK) ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa. Kysely osoitettiin 2037 asiakkaalle, ja vastauksia saatiin 574. Tämä tarkoittaa, että 28 prosenttia MYK-matkaoikeuden saaneista asiakkaista antoi palautetta. Kyselytulosten mukaan kuljetuspalvelujen asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Ensimmäisen kerran vastaavanlainen palautekysely tehtiin vuonna 2018, ja asiakastyytyväisyys on sen jälkeisinä vuosina tulosten mukaan jatkuvasti parantunut. Tähän on pyritty MYKin toimintaa kehittämällä sekä panostamalla yhteistyöhön asiakkaiden, autoilijoiden ja Siun soten kanssa.
Eniten keskiarvot kaikkien kuuden kyselyvuoden aikana ovat kohonneet niissä väittämissä, jotka koskevat asiointia MYKin kanssa. Tulosten perusteella asiakkaat ovat tyytyväisimpiä kyydin tilaamisen helppouteen sekä MYKin asianmukaiseen palveluun ja toimintaan.
Suurin keskiarvon nousu nähdään väittämässä ”Olen tyytyväinen Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskuksen toimintaan”. Sen keskiarvo on pitkällä aikavälillä noussut 0,9 yksikköä.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin nykymuodossaan viimeistä kertaa. Tulevaisuudessa palautteiden keräämisessä pyritään siihen, että asiakas antaa palautteen heti asiointinsa päätteeksi. Liikkumisen tuen osalta palautteenkeruumenetelmiä selvitetään kuluvan syksyn aikana.